14 januari 2008

Tovning kan vara helt underbart!

Med varmt vatten, såpa och ull kan man skapa många vackra föremål. Jag gav mig in på ett större projekt, ett par skor. Tovningen tog en hel dag, jag kämpade på med alldeles för mycket ull och de krympte inte hur mycket jag än försökte valka dem. Jag lät dem torka ett tag och återupptog sedan projektet. Efter två timmar intensiv valkning i badkaret med både valkbräda och skrubbträ lyckade jag krympa dem till 40-41. De passar om jag har en ullstrumpa i dem. Med en kant av växtfärgad (björklöv och nässlor) fotlapp och franska knutar blev det perfekt!


Mina tovade skor på tork ovanför vedspisen
Skorna måste definitivt testas. De fungerar som inneskor, det har jag testat här i Halmstad men jag behövde en större utmaning för dem. Fick bli en sparkpromenad i den tornedalska snön. På knarrande snö, -20 grader kallt, testades de under en timmes promenad. Jag frös inte! Och de var bekväma! När jag skulle in i stugan igen borstade jag av den torra snön och använde dem som innerskor.

De tovade skorna på sparkpromenad
En bra slöjdprocess, snygga skor som dessutom fungerar! Synd bara att snön lyser med sin frånvaro här i Halland. Jag får toffla runt i dem inomhus.

5 kommentarer:

Anonym sa...

De tovade skorna i Tornedalssnön
syns inte!

hälsningar Martti

Eva i Halmstad sa...

Så bra ,synd att de inte fungerar här nere.
Eva.

Lisa sa...

Filmen är nu borttagen och ersatt med en stillbild i väntan på ytterligare kunskapsinhämtning på området (kan ta lite tid...)

Ellmania sa...

Vilken härlig bild Lisa! Mer bilder efterlyses. Förslagsvis på hur du på ett trevligt vis exponerar dina pärlor och andra slöjdtillbehör hemma på Birdie...
Kram e

Lisa sa...

Ett pärlinlägg kommer kanske senare... Pärlor är ju så underbara och inspirerande! Små skatter som bara väntar på att få komma till nytta någonstans.

Lisa