10 april 2008

Lillevi Hultmans broderier i Falkenberg


Kronbrud 2 från www.fiberartsweden.nu.

Jag har precis besökt Lillevi Hultmans broderiutställning på Falkenbergs museeum. Mycket inspirerande att brodera över fläckar av olika slag med snygga korsstygnsbroderier. Snygga monteringar av brickvävda band mellan plexiglasskivor!

Efter visningen deltog jag i en workshop i korsstygnsbroderier som hemslöjdskonsulent Marita Jönsson höll i. Det var väldigt roligt!

Bilder på mina första korsstygnsbroderier i nytappning:


Att brodera olika budskap är kul! Genom att tråckla fast stramaljväv på tyget kan du brodera på vad som helst. Jag har lust att brodera olika märken på alla mina kläder - så att jag bara har märkeskläder i garderoben!


En liten fågel som ska bli en brosch, stramaljväven är bortpetad.

Boktips: Korsstygn på nytt av Annika Huett.

Workshop för barn!
Stygn kors och tvärs
Vi lär oss sy korsstygn, ett bra stygn som går kors och tvärs. Barnen inspireras av utställningen Textila infall
När? lör 26.4 kl 13.00—14.30.
Handledare: Marita Jönsson
Materialkostnad: 20 kr. Från 10 år.
Anmälan: Falkenbergs museum 0346 88 61 25, tis-lör 12-16
OBS! Begränsat antal platser.

Inga kommentarer: