5 mars 2008

Några stickkurser på hemslöjden


Traditionellt bingemönster, Bjärbo, i de traditionella färgerna blå, vit och röd

När vi ändå är inne på stickning löper jag linan ut. Hittade två stickkurser i senaste numret av Binge (Halländska Hemslöjdsföreningen Bindslöjdens medlemsblad).

Vill du lära dig sticka Binge (halländs mönsterstickning) är det bråttom. Idag går anmälningstiden ut!
Kersti Nilsson lär ut stickkonsten för de som är lite mer stickvana och har stickat med två färger tidigare. Möjlighet finns att påbörja ett större stickarbete.

Tid: Lördagen 15 mars, 9-16
Plats: Hemslöjdskonsulenternas lokaler i Halmstad, Storgatan 48
Kostnad: 400 kronor (350 kronor för medlemmar i HHB)
Materialkostnad tillkommer.
Anmälan: Till hemslöjdskonsulent Marita Jönsson, tel. 035-211015
marita.jonsson@hemslojd.org
Senast 5 mars!
När du anmäler dig ska du uppge ditt telefonnummer så att Kersti kan ringa och diskutera ditt stickprojekt innan träffen (detta för att garantera att materialet finns inne).


Traditionellt gubbamönster


Fasaner i nytappning

Stickkurs efter mönster från andra länder
Charlotte Hellsten Husman, hemslöjdskonsulent för internationell slöjd i Stockholm, gästar Halmstad. Hon visar stickade föremål från andra länder och mönsterstickade prover görs.

Tid: Söndag 20 april, kl 10-16
Plats: Hemslöjdskonsulenternas lokaler, Storgatan 48, Halmstad
Kostnad: 500 kronor (450 kronor för medlemmar i HHB)
Materialkostnad tillkommer om du inte har med dig eget.
Anmälan: Till hemslöjdskonsulent Marita Jönsson, tel. 035-211015
marita.jonsson@hemslojd.org
Senast 4 april!

Något att bita i för den mer stickvana. Är du nybörjare arrangeras en nybörjarkurs i stickning till hösten!

5 kommentarer:

Ulle och familjen sa...

Nej men hej!
Googlade på slöjdprocessen och hittade din blogg, så lustigt. Kände igen dina tovade skor, för det var den sidan jag först kom till.
Vad roligt att jag hittade din sida! Vi ses om några dagar i Linköping.
Ulrika Brohede

Lisa sa...

Hej!

Så roligt! Bloggen har jag i min tjänst som hemslöjdskonsulent för barn och ungdom i Halland så din innehåller mycket information, rapportering och en del inspiration. Vi ses på måndag!

Lisa

Carina sa...

Jag har efterlyst kurs i binge sedan jag flyttade till Halmstad, 1 år sedan. Och när jag nu äntligen hittade en, tack vare dig, så kunde jag inte gå. Framför till hemslöjden att dom måste fixa en sådan kurs igen, flera gånger igen faktiskt.

Hoppas vi syns på nästa stickcafé Lisa.

Lisa sa...

Hej!

Kersti Nilsson lovade att det kommer mer Binge till hösten. Slöjdfeber tar lite semester nu och åker till nordligare breddgrader men är laddad till tänderna inför nästa stickcafé efter påsk!

Hemskapat sa...

Vill ni lära er tvåändsstickning? Titta in på http://www.stickkurs.se! Välkomna!