4 februari 2008

Vårpynta din cykel!

Cykelkorg "Carrie" från Designtorget

Jag har länge funderat på hur jag ska försöka särskilja min svarta monarkcykel från alla de andra tusentals svarta monarkcyklar som cyklar runt i stan. Imorse kom jag på en idé. Att sticka något till korgen har jag tänkt på länge, men eftersom det regnar så mycket här i Halmstad är materialvalet viktigt. Jag kom då på att jag skulle kunna sticka något i plastpåsar, eller kanske virka? Lite som Linköping knitters och alla andra som stickar på stan, fast på min egen cykel. Det måste ju vara väldigt bra reklam för slöjden också, eller hur? Men frågan är: Hur ska jag lösa det här problemet? Jag har ingen aning om hur jag ska göra. Man kanske kan virka direkt på korgen, en liten spets runt kanten? Några tips?

Textil cykelkorg "Patchwork"

Inspirationen till cykelkorgspyntandet har jag fått från min vän Emmie som har en murgröna vackert lindad runt cykelkorgen. Hon påstår att den (förutom att den är väldigt vacker) håller cykeltjuvarna på avstånd...

Hittade två vackra cykelkorgsdekorationer i ett blogginlägg från 2005, redan då fanns det ett behov av att försöka skilja sin cykel från andras.

Dansk cykelkorg från bloggen "Annas blog feat Mel E"

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket underbart initiativ Lisa! Det var verkligen på tiden. Jag ser fram emot hur du ska förnya korgpyntstraditionen (den tyvärr inte så utbredda...) med en touch av slöjd! Danskarna ligger som vanligt i framkant. Fina bilder!Kram E

Lisa sa...

Det kommer, det kommer. Fick tips om att väva in reflexband. Både snyggt och praktiskt! Ska kolla in utbudet snarast! Det kanske finns en vinterskrud och en sommarskrud för korgen. Tål att tänkas på.