24 januari 2008

Sticka mera!

Med stickningen på frammarsch tycker jag att ett stickinlägg är på sin plats. Stickning på stolpar i stan, stickning i böcker, stickning på caféer, stickbloggar – stickningen invaderar! Det finns hur mycket som helst.

Sticksällskapet Linköping knitters har varit ute på stan och klätt upp Tage Danielsson

Sticksällskap i Skåne, Östergötland och Norrbotten, men varför inte i Halland? Jag har varit ute och letat, men kan inte hitta något. Finns det inte eller finns det bara inte på nätet ännu? Tipsa mig gärna om olika öppna sticksällskap.

Det finns ett café som jag känner till, de träffas på hemslöjden i Halmstad någon gång i månaden. I Östergötland träffas stickintresserade på olika caféer i centrum, de som kan och vill. Via bloggen kommer de överens om olika platser och tider. Vilket härligt sätt att möta likasinnade på! Eftersom jag bor i Halmstad tänker jag direkt på café Skånskan och det innersta rummet. Så mysigt det hade varit att sitta där och sticka, och fika praliner! Varför inte sticka eller virka bakelser i inspirerande miljö!


Stickade bakelser från Little Cotton Rabbits



Liten virkad prinsessbakelse från Virkverket

Vill du gärna vara med i stickboomen? Kommer du inte ihåg det du lärde dig i skolan borde du gå stickkursen:

STICKNING *3
Under tre onsdagar (30 januari, 6 februari, 13 februari) får du lära dig grunderna i stickning eller fräscha upp dina kunskaper. Ta med dig eget material eller köp på plats!
Tid: 18-21
Plats: Hemslöjden, Storgatan 48, Halmstad
250 kr, medlem 200 kr
Anmälan senast 27 januari till: lisa.kivimaki@hemslojd.org

Vill du öva lite innan finns det en bra stickskola på nätet.

INSPIRATIONSBILDER


Amigurumi från Slöjd och gamman



Sticka till hunden? Från Sillen stickar



Mössa "Jonna", finns att köpa som "gör det själv kit" på Halländska hemslöjden



Mössa "Ellen", finns att köpa som "gör det självkit" på halländska hemslöjden


Fina virkade tofflor hittade jag på bloggen Kristallklara, engelskt mönster finns på goodknitts



Stickade tofflor som är tovade i tvättmaskinen, mönster finns på Drops



Mobilfodral i alla dess former, från forest of inspiration


Intressanta stickbloggar som jag har hittat på stickamera:
Blyga killen stickar
ClaraSofia
Dödergök
Fröken c
Petrao
Rosmys kreativa sida
Snigelmamman
Stickamerabloggen

7 kommentarer:

Ellmania sa...

Mycket inspirerande Lisa! Kan tänka mig att beställa en stickad bakelse när du tränat in tekniken ;) Kram E

Anonym sa...

Det finns stickcafé i Falkenberg iaf.

Titta i kalendrarna på www.sticka.org och www.stickamera.se

(Tages halsduk försvann långt före jul, men tack för länkningen ändå!)

Lisa sa...

Så roligt att du gillade inlägget Ellmania!

Sickcafé i Falkenberg, ska genast kolla kalendrarna!
Det kanske var någon som frös om halsen i Linköping, som inte uppskattade den underbara utsmyckningen av Tages grå gestalt.

Lisa

Strumpstickan sa...

Fantastiska bilder!

Anonym sa...

Nu finns det en lokalavdelning av Sticka! i Halland också, Sandstickorna.

ang cykelkorg, man kan ju väva in inslag i korgen, jag har lagt in några varv med reflexband i min (bra då cykellysen också är stöldbegärliga, då har jag iaf lite reflex)

Men det vore ju coolt att dra in några plastband (ev klippta plastkassar) och kanske väva nåt mönster. En bård rosengång eller så? ;-)
Ja, så gick man igång IGEN då. :-)

Lisa sa...

Lokalavdelning av sticka! Så kul. Det ska jag berätta för deltagarna i nybörjarstickkursen.

Tack för tipset om reflexbanden. Jag får nog kolla in utbudet redan idag.

Anonym sa...

Gillade hundkläderna från "Sillen stickar" skarpt.
Har du mönster?!